Pagauk baidyklę: besikeičiantys kultūros įvaizdžiai
„Baidyklių ir baidymo istorija sena ir neatsiejama nuo žemės ūkio. Manoma, kad pirmieji baidykles naudoti pradėjo egiptiečiai – jau prieš 3000 metų jie ant nendrių pamaudavo tunikas ir taip nuo kviečių pasėlių palei Nilo upę baidydavo putpeles. Senovės graikai dirbamuose laukuose statydavo medines vaisingumo dievo Priapo statulas – ir paukščiams gąsdinti, ir, tikėtina, derliui laiminti. Kai kuriose Šiaurės Amerikos vietos tautose vyrai patys sėdėdami ant paaukštinimų ir šūkaudami baidydavo prie pasėlių besiartinančius paukščius ir gyvūnus. Pirmosios Šiaurės Amerikoje ir Europoje naudotos baidyklės nebūtinai buvo panašios į vėliau išpopuliarėjusią šiaudais kimštą antropomorfinę figūrą su skrybėle. Jos galėjo būti sukonstruotos iš gyvulio kaukolės ir pūvančių produktų – pavasarį pastatomos laukuose ir po rudens derliaus nuėmimo šventės sudeginamos, o jų pelenais gerai patręšiama žemė.
<…> Iki ūkių stambėjimo ir industrializacijos Lietuvoje, kaip ir kitur, baidyklė buvo dažnas ūkininkaujančiųjų įrankis ir drauge jo kūrėjų išradingumo pernaudojant buities medžiagas ir daiktus reiškimosi sritis. Ilgainiui, atsiradus alternatyvioms kenkėjų baidymo technologijoms – pesticidams, atšvaitams, ultragarso bangas skleidžiantiems skaitmeniniams įrenginiams su infraraudonųjų spindulių jutikliais – tradicinių baidyklių poreikis ėmė nykti, joms pamažu tampant praėjusio laiko žyme arba tiesiog dekoracija. Pirminę funkciją praradęs ir vaizduotę kurstantis žmonių įrankis šiandien gali tapti bet kuo kitu – ir meno kūriniu.“
Šis meno kuratorės Astos Vaičiulytės tekstas 2023 m. buvo skirtas menininkams pakviesti teikti viešos skulptūros-baidyklės idėjas. Taip Aleknaičių kultūros ir edukacijos erdvėje atsirado Beatričės Mockevičiutės skulptūra, dabar tampanti edukacinio užsiėmimo epicentru.
Šiame užsiėmime: 1) pasitelkiant MoMA muziejuje (JAV) kurtą vizualinio mąstymo strategijos metodą, bus steigiamas atviras mokinių ir užsiėmimo vedėjo dialogas;, dalyviai bus skatinami apibūdinti, analizuoti ir interpretuoti vaizdus bei informaciją stebint ir aptariant vizualųjį meną – B. Mockevičiutės skulptūrą; 2) mokiniai dalyvaus paskaitoje, kurioje mokysis kritiškai analizuoti žmonių kultūros pokyčius ir įvardyti, kaip šiuos veikia technologinė pažanga.
Trukmė: 120 min.
Klasės: 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12.
Viešos skulptūros „Baidyklė“ kūrimo, pristatymo rengino bei edukacinių veiklų akimirkos. Nuotraukos: Bon Alog, Visvaldas Morkevičius ir Jildau Nijboer.